Final Fantasy 14: A Realm Reborn PC (írott) Teszt - ReLoad
Először is szeretném leszögezni, hogy a Final Fantasy annyira hidegen hagy, hogy az FF rövidítés láttán inkább két kedvenc rockbandám, a Fear Factory és a Foo Fighters ugrik be. Aláírom, a műfaj jellemzői nem tartoznak a kedvenceim közé, de az MMO-kkal már más a helyzet, ezért is kísértem figyelemmel a 2010-ben rajtoló Final Fantasy 14-et, ami a 2002 óta futó Final Fantasy 11 Online-t szerette volna leváltani. Úgy tűnik azonban, hogy a világban több a rock rajong, mint a Final Fantasy szimpatizáns, mivel a játék akkorát bukott, hogy azt rossz volt nézni. Ezt követően a Square Enix azonban olyat tett, amire korábban nem igen volt példa: fogta az egész játékot, kidobta az ablakon, egy új bandát tett a projekt mögé és az egész fejlesztést újrakezdte, ami végül az A Realm Reborn alcímmel ellátott epizódban öltött testet. Vajon sikerült kijavítani az előd borzasztó jellemzőit, vagy ismét csak egy tucat MMO-t kapunk, amiben se ötlet, se érdekesség, cserébe viszont annyira japán, hogy csak na.
Final Fantasy 14: A Realm Reborn PC Teszt
Miután végigszenvedtük a regisztrációt, a 20 GB-os cucc letöltését és a megannyi email visszaigazolását, már bent is vagyunk a játékban. A karaktergenerálás részletes, 5 faj közül választhatunk, melyek nemcsak külsőben térnek el egymástól, hanem mozdulatokban is, sőt még a férfiak és a nők sem ugyanúgy ütnek, futnak stb.. Hyur, Elezen, Lalfell, Miqo'te, és Roegadyn jelenti a választékot, amik elsőre egzotikusan hangoznak, valójában ugyanazok, mint más MMO-kban, csak épp a nevük tér el. Azért akad számomra pár igazán meghökkentő darab, mint például a cicafülekkel nyomuló csajok, valamint a 8 éves kisiskolásoknak tűnő gnómszerű lények, de minden halad a megszokott mederben. Ha kiválasztottuk a nekünk tetsző fajt, akkor még nincs vége, mert egy klánt is kell böknünk magunknak, ami leginkább az alaptulajdonságokat határozza meg: több int, ő lesz a vari, több erő és ő lesz a boxzsák. Miután karakterünket is testre szabtuk /hölgyeknél a mellméret fontos szempont/ már indulhatunk is kasztot választani: 8 féléből csemegézhetünk, melyek közül 5 harcos, míg 3 varázsló. A szokásos ismerősök köszöntenek vissza ránk, van gyógyító, kétkezes harcos, rugó, sötétmágus és a többi. Úgyhogy mindenki megtalálhatja a saját kis kedvencét még mielőtt tényleg bekerülnénk a játék virtuális világába.
Nos, számomra, aki tudatlan az FF műfajában örömteli tény, hogy a játék kézen fog és beléd súlykolja a sztorit, ami annyit jelent, hogy az elején olvasunk, de tényleg. Ez bizony kicsit fárasztó lehet a vérbeli rajongóknak, de nekem inkább szimpatikus volt, igaz, a második órában már azért valami mást is szerettem volna csinálni. Mi nem hősök vagyunk, amit a játék lépten-nyomon az arcunkba is tol, mivel mindenki rühell minket. Mi lennénk a japánba öntött John McLean, aki csak bulizni akart, de helyette leamortizálja a fél várost, aztán meg várja a gratulációt. Eorzea világa bajban van, cserébe viszont meseszépre sikeredett. A látvány lehengerlő, ráadásul elég részletesen lehet állítgatni a megannyi funkciót, így egy gyengébb vason is elfut bizonyos kompromisszumok mellett. Ha ki kell valamit emelnem, akkor mindenképpen az időjárás változását és a vizet említeném meg, ami szinte már next-gen érzést kelthet a játékosokban, ami nem véletlen, idővel ugyanis PC, valamint PS3 mellett PS4-re is megjelenik a cuccos.
A körítés tehát remek, de most inkább nézzük, hogy miként alakul a játékmenet. A harcrendszer a szokásos MMORPG-s kliséket hozza: kattintasz, aztán skillek ezerrel. Szerencsére a játék azért nincs kihegyezve a grindelésre, elég szép számú küldetéssel akadhatunk össze, amik csak úgy ontják magukból az XP-t és a különféle pontokat, amiket aztán karakterünk egyik tulajdonságára verhetünk el. Azért van pár érdekesség a rendszerben, mint például egy napló, aminek hála különféle szörnyekre, állatokra vadászhatunk, de ennél is érdekesebb a FATE, ami időnként, totál random megjelenik egy helyen és bizonyos kihívás fejében osztogat jutalmat. Példának okáért 20 perc alatt zúzz le minél több kisnyuszit. Jó fej, ugyanis hogyha a szinted meghaladja a kihívásét, akkor leszinkronizálhatod magad, így te is kaphatod az XP-t. A szinkronizáció egyébként az átvezetőkben is hasznos lehetett volna, mivel minden videó feliratos, méghozzá úgy, hogy a karakterek szája a szöveghez van belőve. Meg kell, hogy mondjam ez egy kicsit megnehezíti a sztori élvezését.
Természetesen játékidő alatt rengeteg cuccra teszünk majd szert, amit el is adhatunk, de aki komolyabb pénzbevételi forrásról ácsingózik, annak a munkákat ajánlom. Remek ötlet, hogy mindegyiket felvehetjük, így nem kell állandóan váltogatni közöttük, ráadásul ezáltal a saját cuccainkat is javíthatjuk, mert igen, az eszközeink használódnak. Idővel egyébként kasztokat is magunkra aggathatunk, amik között egy gombnyomásra válthatunk is, de még jobb ötlet, hogy pár tulajdonságot átadhatunk közöttük, tehát a blockot mondjuk az egyik harcostól átpakoljuk a varázslónkra, így növelve meg életben maradási esélyeit. Annyi kikötés van, hogy 5 szintenként variálhatunk egyet, tehát nem lehet végtelen mennyiségben készíteni a terminator karaktereket.
Idővel bejönnek a képbe a céhek, a saját ház lehetősége, valamint horgászhatunk is, sőt a játékon belüli városok között is repkedhetünk, hogy így minél több küldetést abszolváljunk. Természetesen a dunegonök sem hiányozhatnak a felhozatalból, melyeknek végén rendszerint egy nagy monszta vár reánk, mesés jutalom fejében. Az irányítás is remekül lett megoldva: a PC-s változat természetesen az egér és billentyűzet kombót használja, kevés meglepetéssel tarkítva, de a kontrolleres irányítás is használható lett, így nem érezzük majd hátrányát a kis cincogónak.
El kell ismernem, hogy az A Realm Reborn végre jól sikerült, de kétségeim is vannak, amik leginkább a havidíjban keresendők. A játék meglehetősen sablonos, szinte minden elemet láthatjuk máshol is, ráadásul rengeteg ingyenes alternatíva van, amik még használhatóak is, elég csak a Tera-t, vagy épp a Rift-et említenem, de az egyszeri megvásárlás rendszerét használó Guild Wars 2 is sokkal jobbnak tűnik jelen tesztalanyunkkal szemben. Aki azonban szereti a Final Fantasy-t, ráadásul az MMORPG is a zsánere, az bátran tegyen vele egy próbát, lévén még én is élveztem. A Square Enix tehát jó lóra tett azzal, hogy mindent elölről kezdett, mert egy sokkal jobb játék tért vissza a Final Fantasy 14: A Realm Reborn személyében. Igazi időt rabló alkotás, de túlzottan nagy egyediséget senki se várjon tőle.